Dag 2 Peak Peak en Garden of the Gods

10 juli 2018 - Manitou Springs, Colorado, Verenigde Staten

Dag 2 dinsdag 10 juli Na een rustige nacht in ons hotel gaan we de eerste dag van de rondreis letterlijk het “hoogtepunt” van de vakantie bereiken. Na het vertrek van ons hotel net boven Colorado Springs rijden we de 45 km na het vlakbij gelegen Manitou Springs. Vlakbij Manitou Springs ligt de ruim 4300 m hoge Pikes Peak. Het bijzondere aan deze berg is dat je er met een treintje en ook met de auto bovenop kunt komen. Met de auto ga je via de 19 miles lange bekende rally en race weg naar de top, is niet gratis en de kosten bedragen $ 45.-. Het is een fantastische slingerweg met prachtige uitzichten. Halverwege de afdaling is een halte waar de temperatuur van de remmen van de auto opgemeten wordt. Hier wordt in juni altijd de pikes peak international hill climp gereden, zijn diverse filmpjes op youtube te zien.
Wij wilden dus met de Pikes Peak Railway gaan, maar in mei is besloten ivm veiligheid om te stoppen met de treinreis.
Onderweg kwamen wij langs allerlei rotsformaties, watervalletjes, bomen en prachtige uitzichten mile ver kijken. Eenmaal boven was het nog maar 15 graden en waaide het hard. Per 1000 meter 10gr Fahrenheid lager . Uiteraard is er altijd wel iemand die daar geen rekening mee heeft gehouden.

De spoorlijn eindigt letterlijk boven een afgrond. Uiteraard is er boven op de berg een giftshop en een snackbar. Op 14110 ft ofwel 4301 m mag je wel spreken van een hoogtepunt van de vakantie. We zijn er dus maar even samen voor gaan zitten en later een foto bij het bord van pikes peak en rondom foto`s gemaakt.

Na terugkomst gaan we op weg naar Garden of the Gods, dit ligt op de grens van Manitou Springs en Colorado Springs. Net als Royal Gorge (die we morgen gaan bezoeken) valt ook dit park niet onder het beheer van de National Park Service. In dit geval zijn de gevolgen echter niet zo dramatisch als bij de Royal Gorge Bridge. De familie die dit park heeft overgedragen aan de stad Colorado Springs heeft bedongen dat de toegang altijd gratis zou blijven. Er staat wel een groot bezoekerscentrum bij de ingang met een uitgebreide giftshop en een restaurant. Je kunt op het terras zitten met uitzicht op de oranje rotsen.

Het ziet er allemaal mooi uit. De aangelegde wandelpaden zijn echter zo mooi dat het allemaal een beetje onnatuurlijk wordt, het lijkt daardoor op een speeltuin met prachtige klimrekken. Je ziet dan ook op sommige plekken kinderen en hele families overal opklimmen. Volgens de informatie bij het bezoekerscentrum komen er veel verschillende beesten voor in dit gebied. Dat is verrassend te noemen omdat het zo dicht bij de bewoonde wereld van Colorado Springs ligt. Bijvoorbeeld poema's proberen normaal gesproken de mens zoveel mogelijk te mijden. Er schijnen ook veel ratelslangen te zitten. Door de drukte hebben we weinig dieren gezien in de Garden of the Gods.
Nu op weg terug naar ons Hotel om bij te komen van alle indrukken die we hebben opgedaan.

1. Gerry:
    11 juli 2018
    Wat heerlijk weer in zo'n mooie, imposante omgeving te zijn! Misschien toch niet verkeerd dat de poema's en andere schoonheden zich wat op de achtergrond hielden? ;-)
    Wens jullie een fijne, mooie reis! Veel plezier samen!
  2. Bert en Mathilde.:
    11 juli 2018
    Hoi travellers. Mooie dag gehad heb ik begrepen. Maar goed dat je de ratelslangen en de poema's niet van dichtbij hebt meegemaakt. Goede reis verder.