Dag 3 Royal Gorge Bridge

11 juli 2018 - Alamosa, Colorado, Verenigde Staten

Na een perfecte nachtrust en ontbijt gaan we rond 09.00 uur op weg naar Alamosa, maar wel via Cañon City om de Royal Gorge Bridge te bezoeken.
Het eerste stuk rijden we in een file wat niet echt opschiet.

dan rijden we zeker 100 km langs (in google grijs gebied) langs een hele grote Cason Army base, de http://www.carson.army.mil. De Royal Gorge Brigde valt niet onder het beheer van de National Park Service en de gevolgen hiervan zijn dramatisch het is echt super toeristisch, een waar pretpark.
Net na Canon City kom je langs een groot oud correction centre (gevagenis) met daarnaast het gevangenis museum. Naast de nieuwe zogenaamde "correction facility" is in het oude complex een interessante collectie ondergebracht.
We rijden verder om de Bridge te bezoeken, maar rijden zo de afslag voorbij. Na 15 min toch maar gekeerd want dit klopt niet.

De Royal Gorge Bridge in Cañon City is een hangbrug over de Arkansas rivier en was van 1929 tot 2003 de hoogste hangbrug ter wereld. Sinds 2009 staat de Chinese Sidubrug aan de top van dit lijstje. Het brugdek ligt op circa 321 meter boven de rivier. De brug verbindt de twee zijden van een kloof, waarin de rivier stroomt, en waardoor de Rio Grande spoorbaan loopt. Het is zo gebouwd dat het niet mogelijk is om alleen een foto te maken van de brug. Nou dat was jammer, je kan alleen een ticket kopen voor het totale pakket maar $ 27,- pp.

Over de brug ligt slechts één rijbaan. De brug werd dan ook niet gebouwd als transportverbinding, maar als toeristische attractie. Als zodanig wordt hij nog steeds gebruikt. Rondom deze brug is een toeristisch circus gebouwd. Helaas enkele jaren geleden is een groot gedeelte bij een bosbrand verwoest, maar weer opgebouwd, beter bestand tegen bosbrand.
Lopen over de brug en terug via de gondel is een ideale combinatie. Het uitzicht vanuit de gondel is adembenemend. Er zijn nog veel meer activiteiten, maar minder geschikt voor ons. Denk aan bungee jumpen en met een zitje gelanceerd worden met uitzicht over de kloof, of heen en weer geslingerd worden. Nadat we weer door de shop met veelal nutteloze prullaria waren geloodst op weg naar ons volgende doel,

Bij Cañon City kun je naar het Royal Gorge Route Santa Fe Depot met de Royal Gorge Railroad, een prachtige oude trein die langs de Arkansas rivier rijdt. De aanleg van deze spoorlijn moet een hels karwei zijn geweest in de 19de eeuw. De lijn wordt nu hoofdzakelijk voor toerisme gebruikt en sporadisch goederenvervoer. De rit van 2 uur loopt onder de brug door, maar gezien de tijd laten dit aan ons voorbij gaan. Santa Fe Depot https://royalgorgeroute.com

Het eerste stuk van de weg van Cañon City richting Alamosa gaat via de hw 50 west 50 mile door dalen van de bergen en langs de Arkansas rivier. Onderweg zien we diverse plekken waar het druk was met rafting. De laatste 80 mile gaat via de hw 285 zuid en de hw 17, een rechte weg door prairie landschappen naar Alamosa. Rond 16.15 uur komen we in het hotel aan waarbij het zwaar bewolkt is en er kans op onweer in de avond is. In main street garden we e en brewing g company gezien, wear we lekker in the avond bier gedronken hebben en gelijk maar iets te eten.

1. Gerard van Eck:
    12 juli 2018
    Ziet er allemaal prachtig uit. Veel plezier.
  2. Anne Willemse:
    Indrukwekkende brug!
  3. Bert en Mathilde.:
    12 juli 2018
    Verhaal gelezen. Mooie reis. Nog veel groeten van ons.