Dag 15 bezoek Estes National Park

23 juli 2018 - Estes Park, Colorado, Verenigde Staten

Gezien het verwachte slechte weer zijn we op een redelijke tijd vertrokken richting het visitor centrum. Aan de ranger gevraagd wat bezienswaardigheden zijn en welke route hij adviseert. Helaas zijn er geen bevers meer, de Elk heeft de bast van de bomen gegeten bij Otter creek zodat er te weinig hout langs het water is??? Hij raadt ons de weg naar Grand Lake aan, 5 tot 6 uur op en neer.
Deze weg kent een hoogteverschil van 2000 meter tot 4000 meter en loopt via een kronkelende weg door bos, bergwanden en afgronden tot de top in dichte mist en regen. Bovenin zien we een “Marmot” op een rots liggen

Volgens een ranger bij Alpine Visitor Centre zijn er vanmorgen enkele moose gezien halverwege Grand Lake bij Timber Creek. Zijn tip blijf rechts kijken en let op groepen mensen met een camera. Gelukkig zien we er een lopen in de verte en deze geprobeerd te fotograferen. Ook komen we een Elk tegen en enkele herten, echter de pika’s (fluithaasjes) hebben we niet gezien. In de afdaling passeren bij Milner Pass op 3300 meter hoogte het continental devide. Dit is het scheidingspunt van de waterafvoer, of naar de Pacific Oceaan of naar de Atlantische Oceaan.
Vanmorgen was het nog gedeeltelijk zonnig maar in de middag veranderde het naar mist, regen en hagel sneeuw. De temperatuur loopt boven ook terug naar ongeveer 7 graden. De rit terug verloopt daardoor langzaam en je moet erg opletten. Sommige auto’s gebruiken alarmlichten, sommige helemaal geen verlichting terwijl het zicht soms minder dan 15 meter is. De rit is maar 100 mile (160 km) echter de duur is 6 uur. Terug bij het hotel gaan we lekker chillen in hottub/zwembad en op kamer met films kijken.

1. Anne Willemse:
    24 juli 2018
    op safari in de winter.....