Dag 7 Arches en op weg naar Eagle

15 juli 2018 - Arches National Park, Utah, Verenigde Staten

Vandaag op weg naar Eagle maar éérst rijden we het Arches National Park in.

Een intensief bezoekje aan het nationaal park is het wel, de rotsbogen zijn namelijk niet te bereiken met de auto. Sterker nog, je mag een flinke wandeling maken om dit fantastische natuurschoon te kunnen bewonderen. Nergens in de wereld kun je zoveel natuurlijke rotsbogen vinden als binnen het Arches National Park. Er zijn meer dan 2.000 bogen gedocumenteerd, variërend van flinterdunne scheuren tot bogen van meer dan 97 meter breed.
Hoe zijn deze bogen in Utah ontstaan? Nou, dat gaat dus miljoenen jaren terug, toen het gebied zich boven de zee bevond. Het water droogde op, een dikke laag zout bleef over en dit zout werd later bedekt met diverse lagen zand. Deze zandlaag versteenden, het zout kwam hierdoor onder druk te staan waardoor het zout door de scheuren van stenen wegvloeien. Hierdoor zijn er minuscule holtes en scheuren ontstaan. Dit geeft vrij spel voor de elementen water en lucht, die door temperatuurverschillen de holtes creëren en steeds groter maken.

In het Arches National Park zijn er verschillende trails te lopen om de meest prachtige bogen (arches) te zien. De Delicate Arch Trail is er niet zomaar één. Naast dat je via deze route de bekendste boog kan bekijken, is dit ook een zware wandeling van bijna vijf kilometer. Door het hoogteverschil van 146 meter, hoge temperaturen en het feit dat er geen schaduw is, is de wandeling van ruim 3 uur een redelijke uitdaging. Een zware trail, die Britt en ik gedaan hebben.

Met zijn allen hebben we nog de Devils Garden Trail gelopen, die je onder andere naar de Landscape Arch leidt. Deze route is met 2,6 kilometer heen en terug lang niet zo intensief als de Delicate Arch Trail, mede omdat het een vrij vlak pad is. Maar, ook hier krijg je een uitzicht van jewelste voor terug , de blauwe lucht maakt het natuurlijk ook allemaal nóg mooier.

Wij hebben besloten ook gezien de warmte, dikke 34 graden, om de andere Trail`s niet meer te lopen. Het is ondertussen 14.00 uur en we moeten nog ruim 350 km afleggen.

Via de State Hwy Rtel 6 gaan we de state grens over van Utah naar Colorful Colorado en zien het State bord langs de weg staan. In Utah mochten we 80 ml rijden hier maar 75 mile. De weg gaat nu verder als de I70 en overal zie je ook hier borden van een Dinosaur Museum. Iets verder dan Grand Junction zien we diverse Vineyards en Winery winkels.

Verder weg rijden we over de Interstate 70 langs de Colorado rivier en zien we de Roller Dam bij Palisade. Na enige tijd komen we door De Beque en zien daar zowaar een Buds Premium Cannabis store tegen. Iets verder loopt de 2 dubbele wegen hier als een soort traps gebeuren langs elkaar.
Verder rijdend langs de rivier komen we bij Glemwood Springs. Ook in dit deel van onze trip zien we weer veel activiteiten zoals vlotverhuur, diverse waterparken enz., maar ook de Winery en Brewing Companys zijn massaal aanwezig.
Om 17.30 uur komen we bij het hotel aan in het Best Western in Eagle en gaan naar de hot tub en douce lekker sushi eten in downtown. Als we terug ko.en staan er 3 mooie brandweerautos ivm de bosbranden.

1. Hans:
    16 juli 2018
    Lekker warm bij jullie ....
  2. Anne Willemse:
    16 juli 2018
    Mooi hoor, lekker genieten.