Dag 4 Alamosa naar Cortez

13 juli 2018

Vandaag gaan we van Alamosa naar Cortez waar we 2 nachten blijven, een afstand van ruim 300 kilometer.

Onze weg loopt weer via dalen en langs een rivier door prachtige natuurgebieden en eindigt in een forse bergpas (de "Wolf Creek Pass", met een hoogte van 10,850 voet (ongeveer 3250 m). Het is ook een ski gebied en net voor de pas liggen allemaal parken met prachtige chalets. De hoogte klinkt erger dan het is, want we kwamen van 2200 m af. We zitten nog steeds in de staat Colorado. Onderweg zien we zeker meer dan 1000 wagons her en der verspreid over de rails, waarom ze hier staan “ uit te rusten” is ons niet duidelijk maar de wielen roesten zo wel vast.
Opmerkelijk is dat de boomgrens hier ver boven de 3000 m ligt (3700 m). In Europa ligt deze rond de 2000 m. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat we hier op dezelfde geografische breedte zitten als Tunesië.
Na het passeren van de pas (oh, daar komt de naam vandaan), komen we uit in een enorm vlak agrarisch gebied: de San Juan Valley. Meer dan 40 mijl op een volmaakt rechte weg, met weinig verkeer, in een landschap dat platter is dan Nederland. Zelfs de richting was saai, de weg liep namelijk pal Oost (exact 090 op het kompas van de navigatie). Onderweg zien we veel verschillen in farms, de ene groot prachtig op toppen van de heuvels en dan andere in elkaar verzakte schuurtjes. We rijden nu naar Pagosa Springs waar net voor we bij het plaatsje wegwerkzaamheden zijn en we 15 mln moeten wachten. Vooral het complete dorp is een blikvanger. Op internet en in reisverslagen kun je veel lezen.Het hotel Spa centrum “Springs” is ook in oude stijl neergezet langs de rivier met prachtige tuinen en terrassen. Het San Juan Historical Museum is ook een aanrader, een huis ingericht in de jaren 30 40 stijl. De Pagosa Baking Company is een aanrader voor lekker gebak. In de Tequilas Pagosaen ook de Pagosa Brewing & Grill kun iets te eten Dit is een restaurantje in de jaren 60 stijl. Al met al een perfecte plaats om indien je dat wilt de reis te onderbreken, wij rijden gezien de file in het dorp door de wegwerkzaamheden maar door
In de hele streek zoals ook in de plaats Durango iets verder kom je veel Brewing Companys tegen maar ook Winerys en watersport activiteiten. Skateboardpark – Rafting Company – Recreation Centre. Ook een aanrader is het Durango Silverton Narrow Gauge Railroad & Museum, waar nog een prachtige kolen locomotief staat.
De temperatuur gaat in ieder geval de goede kant op, want hier is het nog maar 28 graden overdag. De ochtenden zijn wel een stuk koeler (8 graden, maar binnen 1,5 uur zit je al weer op de 20 graden). Uiteindelijk komen we begin van de middag (14.00 uur) aan bij ons hotel in Cortez de Best western Turquoise Inn aan, dit ligt vlak bij de ingang van het National Park Mesa Verde. Bij inchecken weer geluk, we krijgen de vip kamer. 2 slaapkamers met kingsize bedden en een living ruimte met bank stoel en tafel. Daarbij uitzicht over de pool en een groot overkapt gezamenlijk balkon met tafels en stoelen. Gelukkig blijven we hier 2 nachten.
We gaan gezien het nog mooie weer, eerst lekker van het zwembad te genieten. Voor straks hebben we weer en brewery op het programma staan, de main street brewery Cortez. http://www.mainstreetbrewerycortez.com/ou

1. Gerard van Eck:
    13 juli 2018
    Durango is een mooi stadje vindt je niet? Het oude station is met name mooi.
  2. Hans:
    13 juli 2018
    Blijft natuurlijk fantastisch zo’n tocht.
  3. Bert en Mathilde.:
    13 juli 2018
    Hoi allemaal. Even gelezen. Was wel een heel verhaal. Heb het niethelemaal voor me, want wij hadden vandaag de 3 kleinkinderen op bezoek. Allemaal inhet zwembad. Was wel heel leuk. Genoten van deze mooie warme dag. Eindelijkmetminderwind. Hopelijk genieten jullie ook. Verder een goede reis en vooral veel plezier. Groetjes ons.