Dag 12 Noordzijde Bighorn National Forest

19 juli 2018 - Sheridan, Wyoming, Verenigde Staten

Bighorn National Forest via Sheridan. We hebben gisteren de laatste overnachting in Buffalo omgezet naar Best Western Sheridan centre. We rijden eerst via de interstate 90 richting Sheridan naar Ranchester om daar via de hw14 het park van bovenaf in te rijden.
We rijden weer door de heuvels en de bergen komen snel dichterbij en na een half uurtje rijden we al op een slingerend weggetje naar boven. Het roodbruine asfalt kronkelt zich een weg naar boven tussen dennenbomen en grijze en rode rotsen terwijl we achter en naast ons de vlaktes van Great Plains zien, af en toe onderbroken door heuvelruggen. Dat is nog eens een uitzicht!
De weg stijgt van 3900 ft in Dayton tot 9600 ft boven in, langs de rode weg kunnen we duidelijk de verschillende lagen onderscheiden waaruit de berg is opgebouwd, met bordjes erbij waar staat hoe oud het gesteente is, van 100 tot 300 miljoen jaren oud. We zien ook het resultaat van een aantal steenlawines die bomen en alles op hun pad hebben meegesleurd en zo kale plekken achterlaten op de anders met groene dennenbomen begroeide bergflanken. De bodem is overal bedekt met prachtig groen gras wat hier dus niet beregend wordt. Het is hier ook duidelijk een wintersportgebied, we zien bordjes naar skipaden en er staan Zwitserse chalets.
We rijden langs Sibley Lake en stoppen bij het recreatie/boten deel en wandelen we na de steigers waar vissers bezig zijn en kijken over het water heen. Sommige heuvels zij helemaal begroeid met allemaal verschillende wilde bloemen in roze, blauw, paars, geel en wit. Het wildlife vandaag is; een marmot, diverse reeën en koeien. Helaas zien we op onze weg geen elanden, maar wel mooie natuur. We rijden nu langs een vallei waar rivier door stroomt en links en rechts staan auto's bij aangegeven visplekken. Bij 1 visplek vragen we of het nog ver is naar Medicine Wheel en we horen dat het nog 15 ml verder is.
We rijden dus naar Medicine Wheel, een oude, heilige plaats voor Indianen. Dit is een soort steencirkel die verdeeld is in 28 delen met een grote hoop stenen in het midden. Niemand weet echt waarvoor hij dient want de verschillende stammen hebben allemaal een verschillende uitleg voor de stenen. We hebben even moeite met het te vinden, maar uiteindelijk komen we veilig aan op de parking ervan. Daar staat er tot onze verrassing een ranger klaar om ons uitleg te geven. De ranger vertelt dat het ongeveer een uur heen en weer is, dat Indianen de site nog altijd gebruiken en dat ze elk moment mogen komen om een ceremonie te houden en dan kunnen beslissen om even niemand naar boven te laten gaan. Hij vraagt ons ook om respect te hebben voor ceremonies en de aanwezige offers. Dat beloven we en vertrekken dan naar Medicine Wheel voor een wandeling van 4 km.
Borden onderweg bij het wandelen leggen uit dat er meer dan 100 Medicine Wheels zijn, waarvan dit de bekendste is, en dat elke Indiaan hier een keer in zijn leven wil naartoe komen, een beetje zoals bij Mekka dus. Als we boven op de top van de heuvel komen, zien we een steencirkel op de grond, afgezet met touwen waar inderdaad lappen stof en stoffen zakjes zijn rondgebonden, wat een kleurrijk zicht biedt. De steencirkel heeft een diameter van 28m dus we zijn er redelijk snel rond. Er staat altijd een ranger op wacht die erop moet letten dat niemand iets in de cirkel legt, zeker geen geld of metaal. Hoewel ze altijd aanwezig zijn, mogen ze nooit zelf de cirkel binnen, alleen Indianen of mensen die hun geloof aanhangen, mogen dat. Ik vraag me af waarom niemand weet wat de cirkel betekent, als er elke dag verschillende ceremonies doorgaan, maar de ranger legt me uit dat verschillende stammen er verschillende betekenissen aan geven en zij niet mogen zeggen dat de ene stam gelijk heeft en de andere niet. Zo hebben vorig jaar 53 verschillende stammen Medicine Wheel bezocht en zelfs vandaag hebben er al drie ceremonies plaatsgevonden. Tevreden dat we weer hebben bijgeleerd, keren we terug naar de parking en vertrekken we naar ons volgende hotel in Sheridan.
Na het inchecken komen krijgen we een kamer toegewezen in het gebouw naast het hoofdgebouw. Er zijn 4 bouwdelen waarvan die met zwembad aan de andere kant van de weg ligt. Deze is verbonden met een dichte brug over de weg.
We hebben geluk, in de maanden juni juli en augustus is er elke 3e donderdag in mainstreet een groot event van 16.00 uur tot 22.00 uur. De straat is afgesloten en het staat vol met kraampjes en er is een echte country band. Na een biertje besteld te hebben bij de tent van de brewery lopen we over de markt heen en luisteren naar de muziek. Een zijstraat staat vol met food trucks en het is een drukte van jewelst.
Rond 19.00 uur terug naar hotel om te vertrekken naar Sapporo om sushi te eten.